сряда, 17 май 2017 г.

Работа мечта на книголюбителя (2): Библиотекар - част 1



Здравейте! 


Тук съм с втората публикация от рубриката "Работа мечта на книголюбителя". Както виждате от заглавието, този път става въпрос за библиотекарите.
Първоначално бях планирала да има една публикация за тях, но понеже повече хора проявиха желание да участват, реших да разделя публикацията на две такива. 
Грета Цуфелде, Младен Минев и Диана Гривева са библиотекари в Регионална библиотека „Любен Каравелов“ – Русе.
Хайде да се потопим в книжно настроение с техните отговори! :)





Кога откри страстта си към книгите? С коя книга?
Младен: Може би с "Мечо Пух". Не съм сигурен обаче. Беше преди много години все пак.
Младен Минев
Грета:Страстта ми към книгите се появи в моето детство. На село имахме много книги, които подреждах и пренареждах - най-интересната игра в горещите летни следобеди. Първата книга, която силно ме развълнува и прочетох няколко пъти беше "Обърнатото дърво" на Кришан Чандар.
Диана:Сложен въпрос, по-скоро със сложен отговор...Чета от както съм се научила да го правя. Четях си книгите от задължителния списък, от библиотеката на нашите. Не подбирах много, много :-) Докато едно горещо лято не попаднах на сестрите Бронте и "Джейн Еър" и "Брулени хълмове" - онова дебело издание на Световна класика. Да съм била на 12 години. И УАУ - то мистерии, то любов, нямах търпение да прочета какво се случва.  И после по някоя телевизия (не че по него време имаше много :-) ) излъчиха "То"! Издирих книгата и се " влюбих" в Краля! Така и до днес!

Как реши да избереш тази професия?
Младен:Мама беше библиотекарка. Съответно израстнах пред погледа на всички нейни колежки. А един ден ми се откри възможност да кандидатствам там по програмата за Студентските практики. Дълго време, след приключването на тази програма търсих работа и тогава ми се обадиха от библиотеката. Веднага приех без да се замислям.
Грета:Изборът ми не беше съзнателен, имах силно влечение към професията и това предопредели пътя ми. Кандидатствайки във Великотърновския университет се надявах да ме приемат точно това, и така и стана.
Диана:Професията ме избра. Исках да стана археолог. Пак вдъхновена от книга ("Гръцкото съкровище"), но на изпита бях с контузена дясна ръка, писах трудно, не изкарах перфектната оценка и ме приеха библиотечно-информационни дейности. Мислех втората година да се местя другата специалност, но нещо ме накара да не го правя.


Какви са предимствата и недостатъците на тази професия?
Младен:Предимства и недостатъци ли? Това винаги е на кантар. А и е дълга тема. Едно нещо може да е и предимство и недостатък в зависимост от обстоятелствата.
Грета:Предимствата са, че ако човек има съответна нагласа и нужди, може да се възползва от неизчерпаемите запаси информация. Може да си позволи, въпреки цялостната натовареност на професията да се радва на книгите. Може да се развива и да надгражда личностните си качества. Недостатъците - това е висококвалифициран умствен, дори творчески труд, непосредствено свързан със създаването, съхраняването, разпространяването и социализацията на духовните ценности, а обществото не си дава сметка за това. Подценяват ни. Хората изпадат в изумление, когато научат, че за да си библиотекар трябва да имаш висше образование.
Диана:Предимства много. Всеки ден има по някое предизвикателство - да откриеш най-точната информация за читателя, да успееш да намериш неоткриваемото - " голяма книга с червена корица, която четох като дете", аз научавам нещо ново. И т.н. Много още може да се каже. Недостатък за мен има само един - недостатъчното заплащане :-(

Кое е нещото, което те радва най-много по време на работа?
Грета Цуфелде
Младен:Колектива. Въпреки някои различия, те са най-добрите, с които съм работил до сега.
Грета:Най-много ме радва, когато съм полезна на читателите. И когато съм научила нещо ново, когато съм попаднала на интересна книга. Също така, по време на работа много ме радват минутите за почивка, когато отделям време за любимите си колеги :Р
Диана:Да видя, че човекът е получил удовлетворение от посещението си в Библиотеката. Намерил е неговата книга, написал е мейл на внука в Америка, прочел е днешния вестник...

А кое те разстройва най-много по време на работа?
Младен:За мое голямо щастие, почти нищо. Дори нещо да ме разстрои, досега до книгите ме успокоява.
Грета:Колкото по-малко очаквания имаме, толкова по-щастливи ще сме. Ако имаш правилните очаквания, няма да се разстройваш лесно. Наскоро отделих много време и старание да задоволя търсенията на читател, след което той се оплака. Работата с хора е нещо много непредвидимо - понякога те зарежда с положителни емоции, друг път те разстройва.
Диана:Пренебрежителното отношение към моя и труда на колегите. Често от страна на по-висши органи, не толкова от читатели и потребители.

Доста често съм чувала твърдения от типа на „Младият човек не чете.” Вярно ли е според теб и според наблюденията ти в библиотеката?
Младен:Младите четат. Този мит за мен е разбит. Виждам всеки ден как  деца, младежи и девойки идват, за да си намерят дадена художествена литература. Специализираната я оставям на страна. Тя е отделен въпрос. Факт е, че се интересуват от нови заглавия. А, че търсят класици- това е по-радващо за мен.
Грета:Днешните млади хора вероятно четат също толкова, колкото тези от преди 20, 30 или 50 години. В библиотеката редовно идват млади хора, които си взимат книги за тяхно лично удоволствие, а не само учебна литература. Разбира се, че четат. Дори днес четенето е особено модерно занимание, според мен.
Диана Грегева
Диана:Който има потребност да чете го прави. И винаги е било така. Купува си книги, идва през ден в Библиотеката. Тези, по задължение, не са четящи. Да, голяма част от младите четат на сила, по задължение. След завършване на училище повече не стъпват в библиотека. Но има и други, които го правят заради удоволствието от четенето. Не са хиляди, но ги има :-)

Ако беше на самотен остров, кои три книги би взел(а) със себе си? Защо?
Младен:Уф.... Няма ли как да се материализира от някоя паралелна Вселена някоя библиотека? Но все пак: "Властелина на пръстените", "Островът на съкровищата" и "Дракула"... И също така, понеже определено ще ми остане място в багажа - "Джурасик парк" и "Изгубеният свят"
Грета:"Водосрез", "Метро 2033" и "Отвъд разлома" - защото си ги купих и още не съм ги прочела
Диана:Труднооо... Само три не биха ми стигнали... Пък да реша кои три книги да взема съвсем. Та може би "Триумфалната арка", чела съм я сума пъти, но не ми омръзва. Има всичко - война, любов, живот, смърт... Някоя книга от Света на диска, Тери Пратчет. Да кажем " Посестрими в занаята", но все още не мога да реша кого обичам повече - вещиците и Грибо или стражите. Страхотен хумор и чудесна пародия на исторически събития или класически произведения. Разтоварват ме тези книги, жалко че няма да има повече. И третата - Стивън Кинг "Тъмната  кула"! Е, не една книга, но... Ще стане мнооого дълго обаче ако обясня защо. :-)

Кой е любимият ти цитат от книга?
Младен: "Как мразя да излизам прав" Малкълм от "Джурасик парк" 
Грета:
"Алексис - рече ми той, - ще ти доверя нещо, малък си още и няма да го разбереш, ще го разбереш, когато пораснеш. Слушай, чедо мое: Господ не могат го побра седемте ката на небето и седемте ката на земята, ала го побира сърцето на човека. И затова внимавай, Алексис, жив да си, внимавай да не нараниш никога сърцето на човека!" - "Алексис Зорбас" Никос Казандзакис
Диана:„…нощем всичко става по-осезаемо…Нищо вече не изглежда така трудно; мислиш, че си в състояние да постигнеш всичко, а ако не успееш, го заместваш с мечти.“
„И човек става свободен едва тогава, когато няма за какво да живее.“
Ремарк "Триумфалната арка"


Би ли заменил(а) работата си за някоя друга?
Младен:Нееее! Всичко е Ок! Е, има известни изключения... те пак са за друга дискусия.
Грета:Да, мисля че бих станала бавачка на малки бебета панди. Също така все още си мечтая да стана астронавт (космонавт се наричаше някога). Иначе не, не бих.
Диана:Май не... Освен ако някога не притежавам една мечтана книжарница с масички за кафе, кресла за четене и детски кът с приказки и играчки. ... Но май това не е много различно от работата ми сега :-)

а това е част от читалнята, която
носи много уютна и спокойна
атмосфера.
Какво би искал(а) да споделиш с всички, които обичат и не обичат да четат?
Младен:Книгата те хвърля в едно друго време и пространство. Тя те откъсва от злободневните проблеми. Потопи се в други светове, галактики, превъплати се в героите на Шекспир или Саймък. Ще се почувстваш по- добре, ще бъдеш различен. Направи го и ще усетиш ефектът на доминото. Ще искаш все повече и повече да четеш, ще поглъщаш изреченията със страст, каквато никога до сега не си усещал.
Грета:На тези, които не обичат да четат ще кажа, че много изпускат, но това си е техен проблем. На тези, които обичат да четат ще кажа - браво, четете бързо, бъдете любопитни и не се плашете от дебели книги!
Диана:Четете бе, хора! Така инсталираме софтуер в мозъка си :-)

Има ли нещо, което искаш да добавиш?
Младен:Закривам заседанието. (Да, голям съм зевзек. Какво да направя)
Грета:Професията на библиотекаря е като всички други професии и не печели много, като я идеализираме. И все пак е голямо щастие да си Властелинът на книгите!
Диана:Май прекалих с писането, извинете!

Много благодаря на Младен, Диана и Грета за отделеното време като искам да благодаря на Грета и за проявената инициатива и огромната помощ, която ми оказа! 


Благодаря!
-Сю :)

1 коментар:

  1. Страхотен пост!Библиотекарите в Русе са много мили и всеотдайни хора. Неслучайно библиотеката е едно от любимите ми места.😃

    ОтговорИзтриване