събота, 8 април 2017 г.

Работа мечта на книголюбителя (1): Книжар: Мариета Иванова [Интервю]


Здравейте! 
Тук съм с първата реализация от рубрика, която планирах от доста време . Някога замисляли ли сте се за чувството да работиш, заобиколен от книги? Аз съм се замисляла. И така се оформи идеята за тази рубрика. Тя ще представлява интервюта с хора, които работят сред книги и ежедневно се докосват до магията им - книжари, библиотекари, издатели, преводачи или други позиции, все свързани с книги. Ето и първото интервю от рубриката. 

Мариета Иванова е книголюбител през целия ден, книжар в "Хеликон"-Русе през работния ден и блогър в "Eti Fall" през свободното си време.

1. От кога работищ в „Хеликон” ? Познаваше ли се с колежките преди това, и ако не - колко време ви отне да се сближите?"


 Работя в Хеликон от четири години. Не. Запознахме се преди четири години :D Бързо се сближихме, мисля... :)
2. Би ли заменила работата си за някоя друга? 


 Никога! Тук съм щастлива!... Но винаги съм мечтала да стана пират...
3. Какви са предимствата и недостатъците на тази професия?


 Предимствата са, че срещаш много и прекрасни хора и книги. Недостатъците са... Не мисля, че има недостатъци в истинският смисъл на думата. Може би единствения такъв е, че целият ми живот няма да ми стигне за всички светове, в които искам да се потопя...
4. Кой е любимият ти жанр?


Трудно ми е да определя такъв. Всички са ми любими. Е, може би в нехудожествената литерартура не съм чак толкова силна като в останалите... :D
5. Ако беше на самотен остров, кои три книги би взела с теб и защо? 


 И тук ми е трудно да отговоря. Не обичам ограниченията и ако можех бих помъкнала половината книжарница, но предпогалам, че ако наистина трябва да избирам, бих взела „Спутник, моя любов“ на Харуки Мураками, защото тя докосва най-самотните кътчета в душата ми; „451 градуса по Фаренхайт“ на Рей Бредбъри, защото "Не е нужно да гориш книги, за да разрушиш една култура. Трябва просто да накараш хората да спрат да ги четат." ; Гнявна Стивън Кинг, защото когато я прочетох за първи път бях глупав тийнейджър, а тя ме накара да осъзная някои много важни неща за себе си. Но всъщност, тайничко бих мушнала в багажа „Стъкленият похлупак“ на Силвия Плат, „Човекът в търсене на смисъл“ на Виктор Франкъл, „So bright and delicate“ с писма на Джон Кийтс до Фани, „Никълъс Никълби“ на Чарлс Дикенс, макар че не е никак малка... :D „Сломената жена“ на Симон дьо Бовоар, „Сбъднати молитви“ на Труман Капоти, Мъже без женина Ърнест Хемингуей, „Норвежка гора“ на Харуки Мураками, „За писането“ на Стивън Кинг, „Зелени сенки, бял кит“ на Рей Бредбъри, поезия на Едгар Алан По, комедиите на Шекспир, „Въздействие“ на Джейн Остин, „1984“ на Джордж Оруел... Понатежа ми багажа май. Както казах, не обичам ограниченията!
6. Кои са най-смешните гафове, които клиентите са правили?


Ах, всеки ден има по някой бисер, много е забавно! :D Не се сещам в момента кой е най-смешния, може би трябва да си ги записваме, но например, няколко пъти са ме питали кой е авторът на Библията. Честно!
7. Кое е нещото, което те радва най-много по време на работа?


 Малчуганите! :)Децата са чисти и невинни... Имам едни любими цитати: "Ако искаш да направиш добро, хвани за ръка дете и го заведи в книжарница" - Ясен Антонов или 
"Ако искате децата ви да станат умни, четете им приказки. Ако искате да са още по-умни, четете им повече приказки" - Алберт Айнщайн
8. Четеш ли ревюта на книги преди да прочетете самите книги? 


Не. Почти никога. Чета ревюта от чисто любопитство, но никога за книги, които възнамерявам да прочета. Случвало се е да прочета дадена книга, защото ревюто ми е харесало. Просто хващам книга, отварям на произволна страница или прочитам първите пет изречения. Ако ми харесат, значи ще се чете, ако ли пък не - не ни е било писано. ;)
9. Кои са любимите ти цитати от книги?


 „Вземи лятото в ръка, налей си лято в чашата, в мъничка чашка, разбира се, в най-мъничката детска чашка; смени сезона в своята кръв, като повдигнеш чашата до устните и в тях излееш лято.“, Рей Бредбъри, „Вино от глухарчета“

„Не може точно да се определи моментът, в който се поражда приятелството. Както когато пълниш капка по капка някакъв съд с вода, най-сетне идва една капка, която го препълва, така и в поредицата от прояви на приятелство идва една, която грабва сърцето ти…“, Рей Бредбъри, „451 градуса по Фаренхайт“

„Книгите са уникална, преносима магия.“, Стивън Кинг ;)

„- Кои автори харесваш? – попитах, като говорех с почтителен тон с този, две години по-възрастен от мен човек.
- Балзак, Данте, Джоузеф Конрад, Дикенс – отвърна той без колебание.
- Не съвсем модерни.
-  Тъкмо затова ги чета. Ако четеш само книгите, които всички четат, можеш да мислиш само за онова, което всички мислят.“, Харуки Мураками, „Норвежка гора“

„Истината е, че да повръщаш миналото, когато настоящето е даже по-лошо, може да превърне повърнатото в деликатес.“, Стивън Кинг, „Гняв“
10. Какво би искала да споделиш с читателите, както и с клиентите, които посещават книжарницата?

За сега ми стига, че споделяме любовта към книгите и ми се иска да сме по-добри хора...

***
Надявам се интервюто да ви е било интересно, както и идеята за самата рубрика! 
-Сю. (:

Ето и няколко книжни препоръки от Мариета:

6 коментара:

  1. Супер готина рубрика!!! Интервюто ми беше много интересно и бих се радвала да продължиш със самата идея. Наистина чудесна и готина идея!!! :) :) :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много ти благодаря! Вече работя по следващото интервю! ^_^

      Изтриване
  2. Страхотна публикация. Това е особено силно начало, наистина. Определено смятам, че рубриката ще стане страхотна и се надявам да разгърнеш пълния потенциал на идеята. Браво, Сю! ^^
    Въпросите са прекрасни, а отговорите определено ме заинтригуваха. Някои от заглавията също.Лекотата, която проличава в цялото интервю е уникална. Браво!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много ти благодаря, Гери! Определено беше много забавно и приятно всичко, свързано с това интервюто, а Мариета - адски мила и отзивчива. ^^

      Изтриване